To cudo inżynierii łączy miasta, skracając czas podróży z ponad godziny do zaledwie 20 minut dzięki swojej bezprecedensowej asymetrycznej konstrukcji.
We wtorek w prowincji Jiangsu we wschodnich Chinach otwarto najdłuższy na świecie nowy most wantowy, łączący miasta Changzhou i Taizhou. To imponujące chińskie dzieło inżynierii pobiło kilka światowych rekordów i znacznie skróciło czas podróży między obiema miejscowościami, z ponad godziny do zaledwie 20 minut.
Most Changtai nad rzeką Jangcy ma długość 10,3 km i główny przęsło o długości 1208 m, co czyni go pierwszym mostem nad rzeką, który łączy jednocześnie autostradę, drogę konwencjonalną i międzymiastową linię kolejową w jednej konstrukcji. Urzędnicy podkreślili, że jego budowa, ukończona po sześciu latach prac, znacznie przyspieszy rozwój regionu.
Według konsultowanych ekspertów ta megakonstrukcja stanowi jakościowy skok w inżynierii mostowej na całym świecie. Całkowita wartość inwestycji przekroczyła 11 mld euro, co plasuje ją wśród najdroższych projektów infrastrukturalnych zrealizowanych w Azji w ostatnim dziesięcioleciu. Władze chińskie przewidują, że do końca 2025 r. natężenie ruchu przekroczy 45 000 pojazdów dziennie.
Rewolucyjne cechy asymetrycznego projektu
Jedną z najbardziej charakterystycznych cech tej konstrukcji jest asymetryczny pomost dolny, który z jednej strony obejmuje linię kolejową dużych prędkości (200 km/h), a z drugiej strony konwencjonalną drogę. Konfiguracja ta stanowi pierwszy przypadek zastosowania bocznego rozkładu ruchu na moście o dużej rozpiętości, co stanowi przełom w stosunku do tradycyjnych schematów projektowych.
Główny naukowiec Chińskiej Grupy Kolejowej, Qin Shunquan, główny projektant mostu, wyjaśnił w marcu 2023 r. podczas programu telewizji państwowej CCTV, jakie wyzwanie inżynieryjne stanowiło to przedsięwzięcie. Tradycyjnie mosty utrzymują równowagę, umieszczając tory kolejowe pośrodku, z jezdniami po obu stronach i ruchem w przeciwnych kierunkach, ponieważ systemy kolejowe są zazwyczaj około trzy razy cięższe niż drogi.
„Jednak taka konfiguracja powoduje duże niedogodności” – zauważył Qin. Aby ponownie połączyć się z siecią dróg miejskich, pasy ruchu muszą wykonać objazd, przechodząc pod torami kolejowymi i ponownie się łącząc, co powoduje marnowanie dużych obszarów cennych terenów miejskich. Ponadto, jeśli pasy ruchu są oddzielone, pojazdy służb ratowniczych nie mogą po prostu przejechać na drugą stronę, gdy muszą interweniować w razie wypadku.
Aby zachować równowagę asymetrycznej konstrukcji, Qin i jego zespół dostosowali napięcie lin po stronie kolejowej mostu, starając się utrzymać platformę w pozycji poziomej. Jednak rozwiązanie to spowodowało przesunięcie konstrukcji w stronę lżejszą, co spowodowało niewspółosiowość linii środkowej. Ostatecznie rozwiązali problem, kalibrując kształt każdego prefabrykowanego segmentu mostu podczas produkcji, co pozwoliło platformie wyprostować się naturalnie po złożeniu.
Innowacje technologiczne i wyzwania konstrukcyjne
Kierownik projektu, Zhong Aixiu z państwowej firmy China Communications Construction Company, wyjaśnił chińskim mediom, że wyzwania związane z mostem zmusiły inżynierów do opracowania własnych narzędzi. Zespół opracował dźwig wieżowy sterowany satelitarnie, aby precyzyjnie podnosić materiały na wieże mostu, co potwierdziły źródła zbliżone do projektu, z którymi skonsultowały się hiszpańskie media zainteresowane zbadaniem możliwych zastosowań tych technologii w Hiszpanii.
Inżynierowie zbudowali również największy na świecie dźwig do płyt mostowych, zdolny do przemieszczania się wzdłuż przęsła i pozycjonowania masywnych segmentów z milimetrową precyzją. Li Zhen, kierownik projektu na miejscu dla departamentu transportu w Jiangsu, powiedział, że zespół wprowadził również kilka unikalnych rozwiązań, w tym fundamenty zaprojektowane tak, aby wytrzymać silne prądy Jangcy.
Li wyjaśnił, że inne innowacyjne elementy to wieże w kształcie rombu wykonane ze stali i betonu dla większej stabilności, a także elastyczne połączenia, które dostosowują się do zmian temperatury. Rozwiązania techniczne wzbudziły duże zainteresowanie hiszpańskich ekspertów w dziedzinie inżynierii lądowej, którzy uważają, że niektóre z tych innowacji można by zastosować w przyszłych projektach w Hiszpanii, dostosowując je do lokalnych warunków.
Globalny kontekst mostów wantowych
Most wantowy ma główny pomost podtrzymywany przez liczne liny biegnące do jednej lub kilku wież, które przenoszą obciążenie. Poprzednim rekordzistą był most Russky w Władywostoku w Rosji, o długości 3,1 km i głównej rozpiętości 1104 m, łączący wyspę Russky z kontynentalnym półwyspem.
Mosty wiszące — inny główny typ konstrukcji, w którym pomost zawieszony jest na linach rozciągniętych między wieżami i zakotwiczonych na obu końcach — mogą mieć jeszcze większą rozpiętość i są często stosowane w przypadku najdłuższych przęseł na świecie. Znane przykłady tego typu konstrukcji to most Golden Gate w San Francisco i most 1915 Çanakkale w Turcji, który jest rekordzistą z rozpiętością 2023 metrów.
Według CCTV, na głównym odcinku rzeki Jangcy o długości 3000 kilometrów znajduje się około 150 mostów. Chiny zamierzają zwiększyć tę liczbę do 240 do 2035 roku, co oznaczałoby średnio jeden most na każde dwanaście kilometrów. Ten ambitny plan jest częścią krajowej strategii poprawy połączeń komunikacyjnych i pobudzenia rozwoju gospodarczego regionów położonych wzdłuż tej ważnej rzeki.
Wpływ gospodarczy i międzynarodowa promocja
Analitycy ekonomiści konsultowani przez międzynarodowe media szacują, że wpływ nowego mostu na gospodarkę regionalną przekroczy 5 miliardów euro rocznie. Skrócenie czasu podróży między Changzhou a Taizhou nie tylko ułatwia transport towarów, ale także sprzyja tworzeniu jednolitego rynku pracy między tymi dwoma miastami.
Eksperci ds. infrastruktury z Hiszpanii wykazali szczególne zainteresowanie tą inwestycją, uznając ją za światowy wzór, który może zainspirować rozwiązania dla projektów europejskich. José Martínez, profesor inżynierii lądowej na Politechnice Madryckiej, stwierdził w ostatnich wypowiedziach, że „postępy technologiczne opracowane dla tego mostu można by zastosować w Hiszpanii w celu optymalizacji połączeń między obszarami o złożonej rzeźbie terenu”.
Hiszpańskie Ministerstwo Transportu potwierdziło, że delegacja techniczna odwiedzi most Changtai we wrześniu 2025 r., aby na miejscu zapoznać się z wdrożonymi innowacjami. Wizyta ta wpisuje się w hiszpański plan modernizacji infrastruktury na lata 2025-2035, który przewiduje renowację kilku strategicznych mostów na terytorium kraju.
Most Changtai stanowi nie tylko kamień milowy w światowej inżynierii, ale także przykład tego, jak wielkie infrastruktury mogą zmienić gospodarkę i codzienne życie milionów ludzi. Jego wpływ wykroczy poza granice i będzie służył jako wzór dla przyszłych projektów w różnych regionach świata, w tym w Hiszpanii, gdzie już bada się jego praktyczne zastosowania w celu poprawy krajowej sieci komunikacyjnej.