Naukowcy odkrywają u psów zdolność uważaną dotychczas za wyłącznie ludzką

Badania wykazały, że niektóre psy, które łatwo uczą się słów, potrafią klasyfikować zabawki według ich funkcji bez konieczności wcześniejszego szkolenia, co do tej pory uważano za zdolność wyłącznie ludzką.

W badaniach opublikowanych w czasopiśmie Current Biology zespół ekspertów ds. zachowań zwierząt wykazał, że psy z talentem do nauki słów (GWL) były w stanie rozróżnić zabawki „do rzucania” od zabawek „do aportowania”, nawet jeśli zabawki te nie miały żadnych oczywistych podobieństw fizycznych.

Ponadto psy były również w stanie zapamiętać te kategorie przez długi czas, a wszystko to bez wcześniejszego szkolenia.

„Mogą one rozszerzyć etykiety na przedmioty, które mają tę samą funkcję lub są używane w ten sam sposób” – wyjaśnia Claudia Fugazza, badaczka z Uniwersytetu Eötvös Loránd w Budapeszcie na Węgrzech i główna autorka badania.

„To tak, jakby osoba nazwała tym samym słowem tradycyjny młotek i kamień. Różnią się one wyglądem fizycznym, ale mogą pełnić tę samą funkcję. Okazuje się, że psy potrafią robić to samo” – dodaje Fugazza.

W ten sposób badano psy

Testy przeprowadzono w naturalnym środowisku psów, z udziałem ich właścicieli. Na początku psy poświęciły trochę czasu na zapoznanie się z etykietami słownymi dwóch funkcjonalnych grup przedmiotów: rzucanie i przynoszenie.

Właściciele używali tych słów w odniesieniu do konkretnych zabawek i bawili się nimi odpowiednio, mimo że zabawki nie miały żadnych podobnych cech fizycznych.

Następnie oceniono psy, aby sprawdzić, czy nauczyły się kojarzyć etykiety funkcjonalne z właściwą grupą zabawek, zanim zaczęły bawić się nowymi zabawkami w dwóch różnych kategoriach, ale tym razem ich właściciele nie używali etykiet „rzucaj” i „przynieś” w stosunku do psów.

W ten sposób odkryto, że były one w stanie rozszerzyć wcześniej nauczone etykiety funkcjonalne na nowe zabawki, opierając się na swoim doświadczeniu w zabawie nimi.

W końcowym teście zwierzęta wykazały, że potrafią z powodzeniem stosować etykiety werbalne do zabawek, rzucając lub przynosząc je odpowiednio, nawet jeśli ich właściciele nie nadali im nazw.

„Nigdy wcześniej nie słyszały nazw tych nowych zabawek, ale bawiły się w rzucanie lub przynoszenie, więc pies musiał wybrać, która zabawka zostanie użyta do każdej z gier. Odbyło się to w naturalnym środowisku, bez intensywnego szkolenia. Właściciele bawili się zabawkami tylko przez tydzień. Jest to więc rodzaj naturalnej interakcji” – podsumowuje Fugazza.

Autorzy badania twierdzą, że zdolność psów do kojarzenia etykiet słownych z przedmiotami, w oparciu o ich klasyfikacje funkcjonalne i niezależnie od cech fizycznych zabawek, sugeruje, że tworzą one mentalną reprezentację przedmiotów w oparciu o swoje doświadczenia z ich funkcjami, które następnie mogą zapamiętać.

Według naukowców odkrycia te dostarczają informacji na temat ewolucji podstawowych umiejętności związanych z językiem i ich związku z innymi zdolnościami poznawczymi, w tym pamięcią.

Przyznają jednak, że potrzeba więcej badań, aby zrozumieć zakres i elastyczność umiejętności kategoryzacji języka przez psy.

Mila Wróbel/ author of the article

Zbieram najlepsze triki i newsy, byście zawsze byli na bieżąco i o krok przed innymi!

aldonaszczygiel