Wysoka biżuteria
Firma rodziny Scheufele rozpoczyna nowy rozdział swojej podróży ku zrównoważonemu luksusowi dzięki L’heure du diamant
Artykuł redakcyjny z 1969 r. poświęcony modzie, z zegarkiem z szafirów i diamentów. Chopard był już międzynarodowym mistrzem w tworzeniu biżuterii wskazującej godzinę
Absolutna dominacja diamentów jako języka technicznego i estetycznego, koperty z etycznego złota, tarcze o mineralnej fakturze i niespotykane komplikacje zdobią najbardziej wyjątkową kolekcję L’Heure du Diamant. Ta kultowa kolekcja, która od momentu debiutu w 2012 roku w portfolio Chopard stała się artystycznym manifestem, że precyzja mechaniczna i blask biżuterii nie są przeciwieństwami, ale sprzymierzeńcami, odważa się na swoje pierwsze komplikacje fazy księżyca. W ten sposób świętuje, że w jej świecie czas nie jest mierzony, ale przeżywany i celebrowany, tak że każdy diament osadzony w jednym z tych klejnotowych zegarków jest przypomnieniem, że to, co naprawdę cenne, to nie to, co wyznacza godziny, ale to, co nadaje im znaczenie.
Tak właśnie postrzega to dyrektor artystyczna i współprezes maison, Caroline Scheufele (i tak przedstawia to w swojej nowej kampanii z Bellą Hadid w roli głównej), która dzięki tej rewizji swojej najbardziej kultowej kolekcji oferuje wyjątkową lekcję savoir faire i stylu oraz potwierdza pozycję Chopard jako absolutnego autorytetu w dziedzinie zegarków jubilerskich.
L’Heure du Diamant to kultowa kolekcja, która stała się artystycznym manifestem, że precyzja mechaniczna i blask biżuterii nie są sobie przeciwstawne.
Mówiąc o tych wyjątkowych dziełach, zagłębiamy się w historię maison, założonej w 1860 roku przez Louisa-Ulysse’a Choparda, a sto lat później całkowicie przekształconej przez rodzinę Scheufele z jej ogromną tradycją precyzji nasyconej sztuką.
Wszystko zaczęło się w 1904 roku, kiedy Karl Scheufele założył w Pforzheim, historycznym centrum niemieckiej biżuterii i zegarmistrzostwa, własną manufakturę specjalizującą się w luksusowych wyrobach ze złota i platyny, aby stać się międzynarodowym punktem odniesienia dla zegarków jubilerskich. W pierwszych latach, nawiązując do ówczesnej estetyki belle époque, zaskakiwał już swoimi delikatnymi i przekształcalnymi projektami, ale wielki krok naprzód zrobił dzięki wprowadzonemu w 1912 roku innowacyjnemu klipsowi, który umożliwiał noszenie zegarka kieszonkowego na nadgarstku. Następnie ten elegancki prekursor nowoczesnego zegarka na rękę w latach 20. XX wieku przyjął styl art déco do produkcji swoich wyjątkowych zegarków, które wyróżniały się odważnymi geometrycznymi kształtami, stylizowanymi oprawami diamentów i platynowymi kopertami, wyznaczając trendy.
Po wyzwaniach związanych z I wojną światową Karl Scheufele coraz bardziej skupiał się na kolekcji zegarków, wykorzystując szwajcarskie mechanizmy w starannie wykonanych kopertkach. Jego syn, który nosił to samo imię, kontynuował tę pracę i kierował firmą w latach powojennych, przygotowując ją do ekspansji. Jednak to trzeci Scheufele, w 1958 roku, mając zaledwie 20 lat, podjął ostateczną decyzję, wyrażając zamiar rozszerzenia działalności firmy poprzez nabycie szwajcarskiej manufaktury zegarków, która charakteryzowała się wyraźną wrażliwością na zegarki-biżuterię. Jego ambicja spełniła się w 1963 roku wraz z zakupem firmy Chopard.
Połączył wówczas szwajcarskie savoir faire z tradycją jubilerską swojej rodziny, tworząc rzeźbiarskie dzieła, zegarki wysadzane precyzyjnie oszlifowanymi diamentami, tekstury przypominające korę drzewa, milaneskie siateczki i tarcze z kamienia ozdobnego. W latach dziewięćdziesiątych zgromadził już 15 Złotych Róż z Baden-Baden, tzw. Oscarów zegarmistrzostwa, a w 1997 roku wprowadził na rynek Chopardissimo, najdroższy zegarek, jaki kiedykolwiek stworzyła firma: 874 diamenty, 163 karaty i 2000 godzin pracy sprawiły, że stał się on ikoną najwyższej doskonałości.
Zegarek-biżuteria z 1973 roku, z białego złota, z tarczą wysadzaną 66 diamentami i turkusami, bransoletka z 432 diamentami.
W 2012 roku, wraz z wprowadzeniem na rynek kolekcji l’Heure du Diamant, tradycja Chopard i rodziny Scheufele polegająca na tworzeniu „biżuterii, która pokazuje godzinę” została ostatecznie ugruntowana. Teraz ta firma, która w 2018 roku rozpoczęła swoją „podróż ku zrównoważonemu luksusowi”, stając się pierwszym producentem luksusowych wyrobów, który zobowiązał się do stosowania w produkcji swoich wyrobów wyłącznie złota pochodzącego ze źródeł etycznych, wprowadza komplikację w postaci faz księżyca do swojego kultowego zegarka l’Heure du Diamant. Dodaje nowy rozdział do ewolucji. Jego biżuteria nie tylko wskazuje godzinę: dialoguje również z gwiazdami, nie tracąc przy tym swojego etycznego blasku.
Nowa kolekcja L’Heure du Diamant nie mogłaby być bardziej olśniewająca. To prawdziwe dzieła sztuki. Wyjątkowe zegarki, które promieniują elegancją dzięki odpowiedzialnie pozyskanym i starannie dobranym diamentom (firma przestrzega najsurowszych norm odpowiedzialnego zaopatrzenia, procesu Kimberley i zasad przejrzystości Światowej Rady Diamentowej) oraz szczególnej oprawie w kształcie litery V, która przeciwstawia się grawitacji i maksymalizuje blask kamieni.
Zegarki z kolekcji L’Heure du Diamant 2025, z etycznego 18-karatowego różowego złota i tarczą z malachitu.
Wszystkie nowe modele L’Heure du Diamant, które Bella Hadid prezentuje w najnowszej kampanii kolekcji ubrana w kwiaty, będącej bezpośrednim nawiązaniem do katalogów kwiatowych Chopard z lat sześćdziesiątych, są zaskakującymi, wyjątkowymi i prowokacyjnymi dziełami. Są to zegarki z tarczami o mineralnej fakturze, które przywołują zarówno delikatną elegancję klasycznego zegarmistrzostwa, jak i odważną estetykę wolnego ducha lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych. Od srebrnego guilloché i pavé z diamentów po intarsje z masy perłowej i tarcze z ozdobnymi kamieniami z oka tygrysa, malachitu, opalu i karneolu, wyróżniają się one na tle innych, podobnie jak koperty wykonane w 100% z etycznego złota, które charakteryzuje wszystkie kreacje marki, oraz rewelacyjne bransoletki typu kora, ręcznie grawerowane w celu uzyskania efektu dotykowego o bogatej fakturze. To know-how, w połączeniu z wzorami z milaneską siateczką i plecionym złotem, stanowi hołd dla rzemieślniczego dziedzictwa domu mody, którego początki sięgają warsztatów w Pforzheim.
Ale wnętrze również błyszczy, ponieważ w kopertkach tych w stu procentach chopardowskich zegarków (również zaprojektowanych, wyprodukowanych i osadzonych w kamienie w samym domu) bije ultra płaski kaliber Chopard 10.01-C. Ma on zaledwie 15,7 mm średnicy i 2,9 mm grubości, co czyni go jednym z najmniejszych mechanizmów ręcznie nakręcanych na rynku. Został on w całości opracowany i wyprodukowany w warsztatach maison i stanowi przykład zaangażowania manufaktury w precyzję i doskonałość techniczną.
Margarita Puig
Inne modele z kolekcji są również wyposażone w automatyczny mechanizm własnej produkcji 09.01-C, a także 09. 02-C z komplikacją fazy księżyca, co jeszcze bardziej podkreśla mistrzostwo zegarmistrzowskie Chopard, znanego również z wysokiej, bardzo wysokiej jakości biżuterii i romansu z czerwonym dywanem, który rozpoczął się w 1998 roku, kiedy to firma została oficjalnym sponsorem Festiwalu Filmowego w Cannes.
W każdej nowej edycji rzemieślnicy jubilerscy z warsztatów wysokiej biżuterii, kierowani przez Caroline Scheufele, dokonują wyczynu polegającego na wyprodukowaniu takiej samej liczby biżuterii, jak liczba lat istnienia imprezy w Cannes, której Chopard stał się jednym z głównych bohaterów. Kwiaty i zwierzęta, haute couture, kamienie szlachetne, kosmos i serce to inspiracje, które napędzają kolekcję Red Carpet Collection Caroline’s Universe. Delikatnie oddają one osobowość Scheufele i ich zdolność do wydobywania blasku z najbardziej wyjątkowych diamentów.